Erfarenheter från en rekryterare inom data och analys

Den analytiska marknaden i Sverige växer så det knakar, och med det så öppnas också en hel rad med möjligheter som är väldigt unika för vår nisch. Nedan listar jag några av de erfarenheter jag har fått från marknaden. 

En person kan vara intressant för många olika branscher och roller

Det är inte många kompetenser som är så överförbara som de våra analytiker besitter. Om de kan R, Python eller SAS så är varje erfarenhet från en ny bransch bara ytterligare en positiv erfarenhet att ta med sig in i en ny roll. Det är egentligen otroligt när man tänker på det- så gränsöverskridande kompetenser som dessa är annars svåra att hitta (det skulle ev. kunna vara kompetens inom rekrytering då..). Man kan även se en tendens att de olika rollerna som finns ute börjar använda samma typer av verktyg, man använder de bara på olika sorters data och syftet kan skilja sig åt. En Customer Insight Analyst kan i de fallen potentiellt byta till en karriär som Data Scientist (mer om den rollförvirring som detta skapar i kommande inlägg).

Branschen i sig är ung men kompetensen har funnits länge

Det är väldigt roligt att gamla kunskaper inom statistik, matematik och även ekonomi har kommit att användas på ett helt nytt sätt. Eller det kanske inte är så nytt ändå? Jag var på ett meetup där Scania presenterade vad de höll på med just nu och inledde med orden ” ja vi har ju hållit på med det här i 20 år men vi är väl Data Scientists..” Glöm inte bort att många problem kan lösas med statistiska modeller som har funnits länge (mer om detta i ett tidigare inlägg om populära metoder inom data science)! I och med det här finns det ju otroligt många kompetenta människor som sitter på de kunskaper som många företag söker, men som kanske inte själva än kallar sig Data Scientists eller Customer Insight Analysts.

Man har en för otydlig bild av vad analytikern faktiskt ska göra (och inte!)

Ofta ger företag en för bred rollbeskrivning för tjänsten man har utlyst- detta väcker många varningsklockor hos erfarna analytiker. Kommer det här vara en av de ökända tjänsterna där man har en flashig titel men egentligen fungerar som företagets vaktmästare för datahantering? (Inte för att förminska vikten av den här typen av roller!) Eller kommer företaget ha orealistiska förväntningar på vad man ska kunna åstadkomma som Data Scientist? Många kunder kan vinna på att avgränsa rollbeskrivningen till de viktigaste aspekterna av jobbet istället för att kasta ut ett brett nät, och att överväga att sänka kraven på antal år som analytikern ska ha arbetat. I många fall kan en mer junior person som brinner för området göra underverk, oavsett om det gäller ”städjobb” av data, att använda grafiska gränssnitt för att producera grafer och rapporter eller att introducera ny infrastruktur för att centralisera och skala upp hanteringen av företagets data. De slänger sig in i arbetet med hjärta och hjärna och försöker lösa alla de problem dem ställs inför. 

Man tackar nej till kompetent personal på grund av avsaknad av kommersiell bakgrund

Jag vet inte hur många duktiga akademiker jag har i mitt nätverk. De har PHD´s i matematik, de har arbetat som forskare eller så har de varit statistiklärare och lärt ut allt de kan om statistiska modeller till unga studenter. De här människorna har en otrolig kompetens och är ofta väldigt smarta. De borde få chansen att visa vad de går för, då jag är verkligt övertygad om att de skulle kunna komma med nya, smarta infallsvinklar på de problem som vissa företag står inför. Träffa dem och låt dem göra ett arbetsprov, säg inte nej till de här smarta människorna på en gång på grund av avsaknad av kommersiell erfarenhet! En uppsida av att anställa en sådan här person är faktiskt inte bara att man får en person med otrolig kompetens inom sitt område och ett väl utvecklat abstrakt tänkande, utan faktiskt också att de är nya på marknaden och har mycket lägre löneanspråk än andra analytiker. 

Det här är bara en del av de insikter jag har fått under mitt arbete med att rekrytera analytiker på den svenska marknaden. För att få mer av dessa och även andra tankar jag har om vad som t.ex. skiljer den svenska marknaden från en internationell sådan, dyk gärna upp här igen och fortsätt läs.